Стабілізація керованих коліс. Кути установки коліс
Кути встановлення передніх коліс.
Щоб забезпечити легкість керування автомобілем, його стійкість і рівномірне спрацювання шин, передні колеса і шворні поворотних цапф установлюють у певне положення. Конструкція передньої осі дає можливість дістати розвал і сходження передніх коліс, поперечний (боковий) і поздовжній кути нахилу шворнів.
Кути установлення передніх коліс:
а — розвал колеса і поперечний нахил шворня; б — поздовжній нахил шворня; в — сходження і найбільші кути повороту коліс
Розвал коліс — це нахил площини обертання коліс до вертикалі. Якщо верхня частина колеса нахилена від автомобіля назовні, розвал позитивний, якщо всередину — негативний. В автомобіля ГАЗ-53А розвал коліс повинен бути 1° ± 0,25°.
Поперечний нахил шворня — це нахил його верхнього кінця всередину (до середини балки переднього моста). Кут між віссю шворня і вертикаллю в поперечній площині повинен бути 8° ± 0,5° (ГАЗ-53А).
Поздовжній нахил шворня — це нахил верхнього кінця шворня назад від вертикалі, він має бути 2,5° ± 0,5° (ГАЗ-53А).
Сходження коліс — це встановлення їх у площині обертання під кутом до поздовжньої осі автомобіля. В автомобіля ГАЗ-53А сходження коліс (різниця відстаней А і Б між внутрішніми краями шин, виміряних в одній горизонтальній площині) дорівнює 1,5...3,0 мм.
Поперечний нахил шворня і позитивний розвал коліс полегшують керування автомобілем. Поздовжній нахил шворня забезпечує стійкість автомобіля, що рухається. Сходження запобігає коченню по розхідних дугах коліс, що мають позитивний розвал.
У кожної моделі автомобіля свої кути встановлення коліс, значення яких вказують у технічній характеристиці автомобілів.
У вантажних автомобілях усі названі кути, крім сходження коліс, не регулюються і забезпечуються точністю виготовлення відповідних спряжених деталей на заводі. В легкових автомобілях з незалежною підвіскою передніх коліс розвал, сходження коліс і кути нахилу шворнів можна регулювати.
Для мащення підшипників маточин передніх коліс застосовують спеціальне консистентне (густе) мастило.
Ковзні і різьбові пальці, втулки підвіски, підшипники шворнів поворотних цапф і кульові шарніри поворотних стояків змащують густим мастилом через маслянки.
|