Керування автомобілем у транспортному потоці
Вибір безпечної швидкості руху
Безпечною швидкістю можна вважати таку коли зупиночний шлях автомобіля при даній швидкості буде менший або дорівнювати видимості дороги.
Фактори від яких буде залежить вибір швидкості автомобіля водієм.
1. Дорожні знаки та ПДР. При виборі швидкості водій повинен керуватися правилами дорожнього руху та дорожніми знаками які забороняють рух с максимальною та мінімальною швидкістю або рекомендують водію яка швидкість буде самою оптимальною на даній ділянці дороги
2. Інтенсивність руху. В транспортному потоці з інтенсивним рухом рекомендується рухатися с такою швидкістю з якою рухається потік. При русі з більшою швидкістю ніж рухається потік ви постійно будете обганяти автомобілі в потоці, але обігнав 1, 2 чи 3 автомобіля вам знову потрібно буде повернутися в транспортний потік. Отже ви час виграєте мінімальний а от аварійну ситуацію можете створити і не одну.
Рухатися з меншою швидкістю чим рухається потік також не рекомендовано так як вас постійно будуть обганяти, що призводить до нервозності в транспортному потоці та і ви будете нервувати із-за постійного вклинювання автомобілів перед вами.
3. Дорожнє покриття. Якщо дорога рівна і має хороший коефіцієнт зчеплення коліс с дорогою то і швидкість можна збільшити не порушаючи ПДР, а якщо дорога в буграх, ямах, мокра або ожеледиця то швидкість необхідно зменшити.
4. Погодні умови. Дощ, сніг, туман знижують видимість дороги і зменшують коефіцієнт зчеплення коліс с дорогою, що зменшує видимість дороги та збільшує гальмовий шлях. В таких умовах швидкість необхідно зменшувати
5. Стан транспортного засобу. Якщо ваш автомобіль має двигун який добре і швидко набирає швидкість і гальмова система в хорошому стані то і рухатися можна с максимально дозволеною швидкістю. Ну а якщо двигун працює на межах своїх можливостей, гальмова система не в ідеальному стані шини на колесах зношені то от максимальної швидкості краще відмовитися
6. Досвід водія. Досвід водія має також велике значення при виборі швидкості. Досвідчений воді водить автомобіль більш обережніше і перших признаках втрати стійкості і керованості автомобіля приймає міри для відновлення стійкості та керованості автомобіля, що не скажеш про молодого водія, який в таких випадках як правило розгублюється і може замість прибрати ногу с педалі газу і пригальмувати навпаки ще дужче натискає на педаль газу
7. Видимість дороги. Ви повинні їхати зі швидкістю, при якій зупиночний шлях менший або дорівнює відстані спереду, яке вам добре видно
Вибір безпечної дистанції та інтервалу
Дистанція- це відстань до транспортного засобу, що рухається спереду по тій же смузі
Дистанція повинна бути безпечної, тобто такою, у межах якої водій здатний загальмувати свій транспортний засіб без наїзду на автомобіль що рухається спереду при його екстреному гальмуванні. Вона може бути визначена з розрахунку:
• 1. при русі по сухому асфальті - Д (м) = 0.5 на швидкість руху (км/ч); наприклад при швидкості руху 60 км/год Д = 30 м:
• 2. при русі по мокрому йди слизькому асфальту Д (м) = 1.0 на швидкість руху (км/ч): наприклад, при швидкості руху 60 км/год Д = 60м.
Оцінити дистанцію можна за часом, витраченому на подолання цієї дистанції.
Рухаючись за автомобілем- лідером, треба на шляху руху спереду намітити орієнтир (дерево, камінь, стовп, знак і т.п.). він стане початком відліку. Як тільки задня частина автомобіля, що їде попереду, зрівняється з цим орієнтиром, почати відлік часу в секундах до моменту поки передня частина вашого автомобіля не зрівняється з ним. Якщо цей час буде 2 секунди і більше значить дистанція достатня, якщо менше то необхідно збільшить дистанцію.
Умови при яких необхідно збільшувати дистанцію:
1. Спереду вас рухається крупно габаритний транспортний засіб
2. Слизька дорога
3. Спереду рухається велосипедист або мотоцикліст
4. Водій який їде за вами збирається виконати обгін
5. Ваш автомобіль дуже завантажений або має причеп
Рекомендації для підтримання безпечного інтервалу
1. Підтримувати як можна більший інтервал при роз’їздах з зустрічним транспортом
2. Збільшити інтервал при об’їзді стоячих маршрутних транспортних засобів
3. Збільшувати інтервал при проїзді мимо інших учасників дорожнього руху які можуть вас не бачити
4. По можливості уникати руху близько до транспортних засобів, які рухаються по сусіднім полосам
5. В ситуаціях коли об’єкти загрожують з двох сторін, більший інтервал слід дотримуватися з тієї сторони де найбільша небезпека
Правила проїзду місць зупинок маршрутних транспортних засобів
1. При проїзді місць зупинок маршрутних ТЗ водій повинен знизити швидкість і бути готовим до того що може з’явитися людина на проїжджій частині як з сторони маршрутного ТЗ так і з іншої сторони яка може поспішати на автобус
2. Якщо водій автобуса починає рух то водій повинен пропустити його
Не меншу небезпеку (якщо не більшу) є зупинки громадського транспорту. Якщо перед вами зупинився трамвай, то незалежно від того, скільки пасажирів стоїть на зупинці і коштують вони взагалі, потрібно зупинитися і не відновлювати рух, поки водій трамвая не закінчить висадку і посадку, закриє двері, рушить, а всі пасажири (тепер уже пішоходи ) підуть на тротуар. Тільки після цього можна продовжити рух.
При проїзді повз автобусних і тролейбусних зупинок, розташованих праворуч біля тротуару, небезпека полягає в тому, що несподівано з-за нерухомого транспортного засобу може вийти на дорогу пішохід.
Статистика Дорожньо-транспортних пригод має чимало сумних прикладів. Незважаючи на, те, що Правила дорожнього руху в таких ситуаціях покладають провину на пішохода, який всупереч Правилам не оцінив обстановку, раптово вийшов і тим створив аварійну ситуацію, краще зробити все, щоб уникнути трагічних наслідків.
Наближаючись до зупинки з стоячою автобусом, дайте оцінку обстановці: що за люди стоять біля автобуса, які в них можуть бути наміри, що можна від них очікувати, чи давно стоїть автобус, чи можна очікувати, що він скоро рушить з місця і т. д . Проїжджаючи повз автобуса слід знизити швидкість від обставин і зміститися по можливості далі від нього, бути готовим у будь-який момент дати звуковий сигнал пішоходу або застосувати екстрене гальмування. Корисно тримати на контролі передній звис автобуса. Якщо за ним здалися ноги пішоходів-це небезпека Будьте готові і до сигналу, і до маневру, і до екстреного гальмування. Буває так, що водій автобуса починає рух, коли перед автобусом ще стоїть або йде пішохід. Тому самий початок руху автобуса не можна сприймати як «відбій», раптовий вихід пішохода ще можливий. Якщо швидкість автобуса значна (хоча б 10 км / год), поява пішохода вже малоймовірно. Коли зупинка залишилася позаду, можна зняти напругу і відновити колишню швидкість натисканням на педаль «газу».
|